måndag 12 december 2011

Kärleks-mums och havrerutor

Här kommer recepten på det jag bakade i helgen. Dom kommer från den underbara boken "Baka i långpanna - en räddande ängel" av Laila Wikström och Doris Bergström.

Kärleks-mums
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4½ dl vetemjöl
150 g smör, smält
Glasyr:
3 hg florsocker
1 msk kakao
5 msk kaffe, kokt
50 g smör, smält
        kokosflingor

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst, tillsätt sedan övriga ingredienserna, sist det avsvalnade smöret.
Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpanna. Grädda ca 15 min, 200 grader. Låt kakan svalna.
Blanda ihop ingredienserna till glasyren och bred på kakan.
Strö kokosflingor över och skär kakan i passande rutor.

Havrerutor
(Farmors nougatkakor heter den i boken men jag gjorde om toppingen lite. Kursiv text=orginal)
9 dl havregryn
3 dl socker
300 g smör, smält
3 tsk bakpulver
ca 300 g ljuschoklad
några droppar pepparmint
(300 g nougat)

Gör då här:
Blanda samman alla ingredienserna. Fördela smeten på bakplåtspapper i långpanna. (Strö lite potatismjöl på bakplåtspappret innan smeten läggs på så släpper kakan bättre).
Grädda 15-20 min, 175 grader. (Så snart kakan tagits frånugnen hyvlas nougaten i tunna skivor och läggs över hela kakan.)
Jag smälte chokladen och smaksatte den med pepparminten. Sedan bredde jag ut smeten över den ljumma kakan. Skär sedan i passande rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar