lördag 19 maj 2012

Mina underbara kola-snittar

Jag har fixat och trixat lite med recepten på kolakakor och kommit fram till ett som är helt jä*la underbart, om jag nu får säga så.

ca 25 kakor
100 g smör
1 dl ljust muscavadosocker
2 msk ljussirap
2 1/4 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat (har även testat med bakpulver och det gick bra)
1tsk vaniljsocker
(1 tsk malen ingefära för extra sting)

 Sätt ugnen på 175 grader.
 Blanda mjöl, bikarbonat och vanilj (och ev ingefäran) väl i en skål. Tärna ner smöret i matberedaren, i med alla ingredienser. Kör till en fast och jämn deg.
 Rulla ut degen i 2 till 3 korvar på en plåt med bakpapper. Platta med en gaffel (räffla)
 Grädda längderna i mitten av ugnen i ca 15 minuter, allt beroende på ungens styrka.
 Skär medan dom fortfarande är varma och mjuka på snedden. Låt sedan kola-snittarna svalna på plåten.

Jag tar inget ansvar för hur många man sätter i sig efter man bakat dessa. Det handlar enbart hur bra moral man har. Jag har ingen moral, så jag kan lätt sätta i mig en plåt på en dag eller två. Helst med mjölk, men de flesta andra drycker går också bra till.
Håller nu tummarna att någon baka dessa och kanske bjuder över mig på en fika. Törs inte göra dom innan bröllopet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar