tisdag 26 oktober 2010

Fransk löksoppa med hembakat bröd

Gud vad jag har hunnit massa idag trots sömnproblem inatt.
Har hunnit baka vetebullar, gjort en pannkaka med morötter till lunchlådor och testat något nytt till middag. Idag serverades Fransk löksoppa med hembakade morots vetebullar.
Sen har jag städat på balkongen och tagit mått för att sätta stöd under sängen. Imorgon bär det av till Ångsågen där jag hoppas att dom kan hjälpa mig.

Här kommer receptet på den Franska löksoppan:

500 g gul lök
margarin/smör (att steka i)
2 buljongtärningar, kyckling
1 l vatten
1 lagerblad
½ krm vitpeppar
1 krm timjan
(1 dl vitt vin)

Stek löken tills den blivit gyllene till färgen och mjuk i koncistensen. Smula i buljongtärningarna och tillsätt vatten. Sedan i med kryddorna. Låt koka på svag värme i 15 min. (Tillsätt vinet 5 min innan servering)

* Morots vetebullarna är vanlig vetedeg som jag blandar i rivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar